Vi bruker cookies i likhet med de fleste andre nettsider. Ved å bruke nettsiden vår,godkjenner du at vi samler data gjennom cookies.X

Antall registrerte selskaper
  • 2
  • 3
  • 1
  • 2
  • 1

Starte aksjeselskap – en perfekt forretningsplan er et must



Hvorfor trenger man en forretningsplan når man skal starte et aksjeselskap?

En forretningsplan er utrolig viktig når man skal starte et aksjeselskap, men hvorfor? Alle idéene du har i hodet er ofte klare og tydelig, og da føles det det gjerne unødvendig å bruke tid på å lage en forretningsplan. Men faktum er at en god forretningsplan er avgjørende når man skal starte aksjeselskap, ikke bare fordi den tilbyr noe konkret som du kan henvise til når du snakker med potensielle samarbeidspartnere, støttespillere og investorer, men også fordi den gir deg en klar linje å jobbe etter i en periode som ofte kan bli kaotisk og uoversiktlig. Det er viktig å huske på hva målet med aksjeselskapet er, og hvorfor du har satt akkurat disse målene, og det er det forretningsplanen beskriver. Det er også lett å miste motet når man får mye motgang, og da kan det være svært nyttig å sette seg ned å se gjennom forretningsplanen slik at man får en påminnelse om de hvorfor det er en god idé å fortsette arbeidet.

Ikke bare for din skyld

Men en forretningsplan er ikke bare viktig for deg som foretakseier. Både banker, potensielle investorer, kommunale tjenester og offentlige støttespillere er blant de som anser en god forretningsplan som avgjørende for et videre samarbeid.

En forretningsplan er et dynamisk dokument i stadig endring, og det skal til enhver tid representere ditt foretak. Tenk at forretningsplanen skal gi svar på alle de spørsmål kan bli spurt om ditt foretak, som for eksempel ”hvem er din konkurrenter?” og ”hvor er ditt foretak om fem år?”. Følgende er flere eksempler på hva en god forretningsplan bør beskrive;

·         Forretningsidéen din

·         Hvorfor du mener at forretningsidéen er levedyktig

·         Hvilken ekspertise du kan stille med i ditt selskap

·         Hvem og hvor din konkurranse befinner seg

·         Hva som er din målgruppe

·         Hvor og hvordan du skal hente dine kunder

·         Hva som er dine mål for ditt selskap ett år, fem år og 10 år frem i tid

·         Hvem som er dine samarbeidspartnere

·         Hvordan og hvor du skal drive ditt selskap i praksis

I noen tilfeller, spesielt før foretaket har kommet skikkelig i gang, er det en del spørsmål som er vanskelige, og nærmest umulige, å svare på. For eksempel hvor mye man planlegger å tjene på ett år eller hvor store innkjøp man kommer til å gjøre i løpet av de første fem årene. Det økonomiske aspektet er alltid vanskelig å estimere fordi man helt enkelt ikke vet hvordan ting vil barke i vei. Men det er kanskje akkurat derfor disse spørsmålene er viktige å stille seg. Du trenger ikke å svare helt riktig, men lag allikevel en plan for hvordan du tror og håper at situasjonen vil se ut etter ett års tid i drift.

Drømmer du om å starte eget firma og alt som inngår i den prosessen, er det egentlig bare å sette i gang. En forretningsplan vil være første steget på veien til å realisere drømmen, men ikke vær redd, ingenting blir skrevet i stein, kun på papir. 

Registrer Aksjeselskap
image
Malin Soderstrom  316 visninger
senest oppdatert: 2018-07-11 18:20
businessman11